Безпека дітей в інтернеті – матеріали на сайті МОН

Вітаємо, колеги!

Це Міністерство освіти і науки України з добіркою цікавих матеріалів і можливостей для працівників сфери дошкільної освіти, а також найважливіших новин, які стосуються дошкілля. Сьогодні читайте про зміни до правил карантину, вебінари для педагогів, методику ECERS-3, а також про інші новини та можливості.

Розпочинаємо!

БЕЗПЕКА ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ – МАТЕРІАЛИ НА САЙТІ МОН

Під час користування інтернетом та цифровими матеріалами варто зважати не лише на їхню якість, але і на безпечність для дошкільнят. Діти можуть навчатись, грати в онлайн-ігри, переглядати мультфільми та відео чи навіть користуватись соціальними мережами. Виключити користування інтернетом у 2021 році майже неможливо, проте дорослі можуть зробити онлайн-простір більш безпечним для дошкільнят.

Формування навичок цифрової грамотності, безпечної поведінки у дітей в інтернеті та соціально-емоційна грамотність є важливими завданнями для Міністерства освіти і науки. На сайті МОН є розділ «Безпека дітей в інтернеті», де розміщені та постійно оновлюються матеріали для педагогів та батьків, зокрема щодо застосування цифрових технологій, запобігання кібербулінгу та сексуальному насиллю.

На платформі цифрової освіти «Дія» також можна знайти освітній Серіал «Безпека дітей в інтернеті» про те, як уберегти дітей онлайн від шкідливих матеріалів. На сайті Міністерства цифрової трансформації оприлюднено онлайн-посібник «COVID-19. Поради з безпеки онлайн для батьків та опікунів». Докладно про всі ці матеріали можна дізнатись тут.

ЗАКЛАДИ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ПРАЦЮВАТИМУТЬ
ЗА «ЧЕРВОНОГО» РІВНЯ ЕПІДЕМІЧНОЇ НЕБЕЗПЕКИ

Із 24 лютого на всій території України було встановлено «жовтий» рівень епідемічної небезпеки, відповідно до якого забороняється відвідування закладів освіти дітьми в разі, коли на самоізоляції через контакт із пацієнтом з підтвердженим діагнозом COVID-19 перебуває понад 50% здобувачів освіти та персоналу. Також заборонено проведення вистав, свят, концертів та інших заходів за участі дітей з більш ніж однієї групи та за присутності глядачів.

У разі встановлення «червоного» рівня епідемічної небезпеки забороняється відвідування закладів освіти, проте дитсадки продовжуватимуть роботу у звичному режимі. Дізнатись про зміни до правил карантину через COVID-19 для всіх закладів освіти можна за посиланням.

«ДОШКІЛЛЯ: ШЛЯХ У МАЙБУТНЄ» – ВІДБУВСЯ ВЕБІНАР
ЗА УЧАСТЮ ЯНА ПІТЕРСА

У грудні 2020 року та січні-лютому 2021 року відбулось шість вебінарів із серії «Якісна дошкільна освіта в Україні». Усі вони стосувались якісного та доступного дошкілля, а також міжнародної методики з оцінювання дошкільного освітнього середовища ECERS-3. Прочитати більше про методику ECERS-3, її застосування на практиці та переглянути попередні вебінари можна на сайті МОН.

Шостий вебінар за участю доктора педагогічних наук, професора Гентського університету Яна Пітерса відбувся 23 лютого. Під час нього йшлося про сильні та слабкі сторони дошкільної освіти в Україні та сучасні педагогічні підходи до дошкілля. Спікер надав конкретні поради для підвищення якості дошкільної освіти в Україні: розширення доступу до дитсадків, професійний розвиток педагогів з акцентом на наставництво, гнучкість освітньої програми тощо. Переглянути відеозапис вебінару можна за цим посиланням.

Рекомендації щодо дошкілля спікер зміг надати за результатами дослідження«Підвищення якості дошкільної освіти та догляду за дітьми в Україні». Його провів сам Ян Пітерс у 2018-2019 роках із використанням Європейської рамки якості дошкільної освіти та догляду за дітьми за підтримки представництва ЮНІСЕФ в Україні.

ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДИКИ ECERS-3 В ДИТСАДКАХ – ПОРАДИ
ВІД ПРЕДСТАВНИЦЬ УІРО

ECERS – міжнародна методика з оцінювання дошкільного освітнього середовища, описана у форматі шкали. Під час оцінювання сертифіковані експерти спостерігають за групою дітей від 3 до 5 років протягом 3 годин під час звичайного дня в дитячому садку. Вони оцінюють середовище – все, з чим та з ким взаємодіє дитина: організацію кімнат, розташування меблів та іграшок, взаємодію між дітьми, дітей з вихователями, вихователів з батьками, а також тривалість та ротацію занять, організацію різних видів діяльності.

Саме по собі оцінювання не впливає на освітнє середовище, але шкала може стати орієнтиром для його вдосконалення. Орієнтуючись на індикатори якісного дошкілля, педагоги та керівники закладів дошкільної освіти можуть підвищити якість освітнього процесу. Зокрема, про це йдеться у статті «Досліджуємо якість освітнього процесу» представниць Українського інституту розвитку освіти. Читайте статтю та дізнавайтесь більше про методику ECERS-3 за посиланням.

ЯК РОЗРОБЛЯЛИ БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ:
ОПУБЛІКОВАНО МАТЕРІАЛИ КРУГЛОГО СТОЛУ

Базовий компонент дошкільної освіти (БКДО), що є Державним стандартом дошкільної освіти в Україні, затверджено 12 січня 2021 року. Його оприлюднено на сайті МОН. Оновлений документ заснований на компетентнісному підході – це дозволяє забезпечити наступність між дошкільною та початковою освітою.

Затвердженню Базового компонента дошкільної освіти передувала тривала робота над його змістом, включно із зустрічами з міжнародними експертами, громадським обговоренням та круглим столом «На шляху до якісного дошкілля», який відбувся в листопаді 2020 року. Захід складався з таких змістових блоків: розробка БКДО в Україні, міжнародні підходи до розроблення стандартів дошкільної освіти, наступність стандартів дошкільної і початкової освіти. Відеозапис круглого столу можна переглянути тут, а отримати матеріали до нього за цим посиланням.

КОРИСНІ МАТЕРІАЛИ: СЕНСОРНА ІНТЕГРАЦІЯ В УМОВАХ
ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Сенсорна інтеграція – процес, під час якого нервова система людини упорядковує інформацію, отриману з органів чуття та надає значення цим відчуттям. Цей механізм дозволяє усвідомлено діяти та реагувати на ситуацію, в якій ми знаходимося.

Про те як створити сприятливі умови для ефективної сенсорної інтеграції в умовах дитсадка та про поради щодо організації відповідного освітнього середовища читайте у матеріалі від експерток Команди підтримки реформ Міністерства освіти і науки України.

ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ДЛЯ НАЙМЕНШИХ – ПОРАДИ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ

Діти, які мають добре розвинений емоційний інтелект, краще фокусують увагу, ефективніше залучені до навчання, є більш емпатійними та краще будують відносини з людьми. Щоби розвинути емоційний інтелект у дошкільнят, необхідно навчити їх розпізнавати свої емоції та емоції інших, розуміти причини та наслідки емоцій, регулювати та виражати їх у належний спосіб.

У короткому матеріалі від експерток Команди підтримки реформ МОН розповідаємо про емоційний інтелект і надаємо практичні поради, які допоможуть розвитку цієї навички.

МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ ТА УПРАВЛІНЦІВ

  • 10 березня о 13:00 відбудеться вебінар «Новий Базовий компонент дошкільної освіти — нові перспективи». Під час нього буде йтися про принципи, закладені в основу стандарту дошкільної освіти, зміни у змісті інваріатного та варіативного складників та компетентності дитини як результат дошкільної освіти. Зареєструватись та взяти участь – за посиланням.
  • Онлайн-курс «Колошкільне дитинознавство». Курс складається з 7 блоків — з іграми, практиками адаптації до садочку та школи, трансформації тривоги, агресії, секретами повернення концентрації уваги, «направлення» активності на перерві та «входу» в урок чи заняття. Переглянути лекції можна за цим посиланням на сайті EdEra.

На сьогодні все! Дякуємо, що читаєте нашу добірку новин та корисних матеріалів.

Отримувати такі листи – справа добровільна. Якщо ви НЕ ХОЧЕТЕ їх читати, будь ласка, дайте знати у цій формі за посиланням.

Якщо ж ви знаєте колег, які теж хотіли би отримувати розсилку для працівників сфери дошкілля, надішліть їм для заповнення посилання на анкету – https://forms.gle/g25BuZ47ntL8TiBYA.

З любов’ю
команда Міністерства освіти і науки України

(Всього переглядів - 26)